Ježíš a neznámá žena
16. 2. 2007
Janovo evangelium 4, 1-42
Ježíš Kristus
- V té době velmi výrazná a neobyčejná osobnost, stejně tak ani dnes nevymizela z historie a pamětí lidí. Ze všech historických osobností má tato mnoho podkladů, důkazních a jiných materiálů, které velmi dobře vykreslují jeho osobnost svědčící o jeho výraznosti a zjištění, co to vlastně bylo za člověka.
- Celý Izrael i okolí byli zaměstnáni touto významnou osobností a velmi dobře o něm věděli.
- Při přechodu z Judska do Galileje se na této cestě Ježíš zastavuje u studni v Sichemu/Sycharu.
- Samařanka není jen historickou postavou, ale představuje také zvláštní typ setkání s Ježíšem ve víře: první krok víry a tolik překážek se jí staví do cesty…
- Otázka: Proč se žena i učedníci divili, že se Ježíš pustil do rozhovoru s ní? Co toto hovoří o Ježíši? Odvaha a velký zájem o záchranu jediného života.
- V tamní kultuře bylo velmi nezvyklé, aby někdo žádal cizince natož ženu slovy: „Dej mi napít…“
- I žena je velmi zvláštní. Jde ke studni v právě ten nejnevhodnější okamžik – v poledne, jakoby stará posvátná pravidla pro snadnost a bezpečí lidského života byla opomenuta.
- Protože se židé nespravedlivě chovali k samařským ženám, odmítá tato žena Ježíšovu prosbu o vodu (viz verš 9).
- Otázka: O čem svědčí jeho ochota nechat si posloužit někým, kdo v tehdejší době neznamenal v jeho společnosti téměř nic?
Ježíši nevadí jak hroznou máš minulost nebo i přítomnost. On ti chce změnit budoucnost, pokud k Němu zavoláš ještě teď
- On ti chce změnit budoucnost, pokud k Němu zavoláš ještě teď. Přítomností můžeš změnit budoucnost.
- Ježíš nemá žádné zábrany, nerozlišuje podle toho jak je kdo bohatý a zda si to zaslouží. Dívá se do srdce, kam vidíš jen ty a zjišťuje, zda Jej skutečně hledáš celým srdcem.
- Ježíš nijak nereaguje na její námitku, jen říká co jí On může nabídnout: živou vodu
- Žena tento dar nechápe a myslí na tekoucí vodu a pohrdavě se Ježíše ptá, zda si myslí, že je větší než jejich praotec Jákob.
- Ježíš se však nedá odbít a vysvětluje, že mluví o vodě tryskající do věčného života, která navěky zažene žízeň.
Ježíš ti chce dát jistotu věčného života
- Ježíš tě chce zachránit a chce s tebou trávit čas.
- Ježíš v tomto příběhu dále zaměřuje pozornost jinam – na jejího manžela.
- Žena odpovídá polovičatě, ale vševědoucí Ježíš ukazuje, že ví o všech jejích pěti mužích i o tom, že ten současný muž není jejím manželem. Toto znamená, že Ježíšově snaze přivést ženu k víře nepřekáží její nedokonalý život. To co od ní Ježíš chtěl a chce také od nás je, abychom svoji nedokonalost a hřích přiznali.
Ježíš má právě o tebe velký zájem a chtěl by si s tebou promluvit o tvém životě
- Tato žena – prostitutka se již nechce vystavit dalšímu zkoumání svého života a proto otvírá teologickou diskusi typickou pro židy a samaritány, zda se má Bůh uctívat v jeruzalémském chrámě nebo na hoře Garizim. Ježíš si opět nenechá vnutit její směr rozhovoru.
- Žena se ještě jednou hbitě pokusí utéci od osobního tématu. Mění perspektivu do vzdálené budoucnosti, kdy má přijít Mesiáš. Ježíš jí však tento únik nedovolí. Jeho „Já jsem (to)“ ženu konfrontuje s přítomným požadavkem víry.
- Nyní (4,27-39) Jan používá techniky dvou dějů („double-stage technique“): reakce učedníků po jejich návratu ke studni a zároveň na pozadí návrat ženy do vesnice. Třebaže učedníci jsou stále s Ježíšem, jejich nepochopení Ježíšova pokrmu je stejně vážné jako ženino nepochopení daru vody. Její váhavé „Snad je to Mesiáš?“ naznačuje, že hledá potvrzení, kterého se jí dostane, když Samaritáni přijdou k Ježíši a uvěří v něho (4,40-42). Jejich slova „Naše víra už nezávisí na tom, co jsi nám řekla, protože jsme ho sami slyšeli“ napovídá, že každý musí přijít do osobního kontaktu s Ježíšem.
- Otázka: Všimni si, že žena odešla kvůli jejich sice nevyslovenému, ale negativnímu postoji vůči ní. Jak reagoval Ježíš na odmítavý přístup učedníků vůči ní?
- Spor nebyl mezi Samařany a Židy vyřešen dodnes.
- Zachránce byl i pro Samařany aktuální, jeho název je nabídnut hned dvojjazyčně, aby nebylo pochyb. Znalost celé skutečnosti byla očekávána jako konec lidských běd z částečného, omezeného života. Zatímco dialog s Ježíšem byl snadný, před kritickými učedníky žena zmlkne a uteče bez vody či se sama stane "apoštolem".
- Bývalo to hlídané místo hned dvěma znepřátelenými skupinami. Pokud jedna poutníky pouštěla, druhá jim bránila a naopak. Dnes je místo zpustošené.
- Otázky:
- Jak vzbudil Ježíš ženinou pozornost a touhu jej poznat? (v. 10, 13-14) Co myslíš, proč s ní hovořil právě o “živé vodě”?
- Rozhovor s touto ženou se stal bránou k zasažení mnohých jiných v tom městě (v. 39, 42). Jaké předsudky, bariéry a strach musel Ježíš překonat v sobě a u druhých, aby se něco také odehrálo?
- Ve všech předešlých textech a podobně i v tomto, Ježíš vysvětluje svou prvotní úlohu, své poslání (v. 32,34-38). Co to bylo? Udělej si čas na to, abys přemýšlel nad tím, jak bys to mohl říci vlastními slovy.
- Pod povrchem tohoto příběhu se skrývá jistě historie prvních komunit, do nichž Samaritáni vstupovali zároveň se židy. Dále zde pokračuje téma nahrazení (chrámového kultu) a kontrast mezi otevřenější vírou Samaritánů a nedostatečnou vírou obyvatel Jeruzaléma (2,23-25) a Nikodéma.
Závěrem
- Možná právě na tebe Ježíš dnes čeká u studny a chce si s tebou popovídat o tvém životě.
- Nezáleží na tom, kolik jsi toho udělal špatného, On se nikoho neštítí.
- „Nepřišel jsem pro zdravé, ale nemocné“ (duchovně), řekl Ježíš.
- Přijde den, kdy se před Ježíšem pokloní každé koleno a každý jazyk vyzná, že On je Pán.
Bůh ti požehnej.
Robo
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář